۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد

کارگاه سنجش میزان پیشرفت فردی از دیدگاه روانشناسی مثبت (شناخت عوامل توسعه و موانع پیشرفت فردی)

بخش آموزش و پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد کارگاه سنجش میزان پیشرفت فردی از دیدگاه روانشناسی مثبت (شناخت عوامل توسعه و موانع پیشرفت فردی) در تاریخ 1403/02/18 برگزار می نماید.

خلاصه ای از مباحث مطرح شده در کارگاه سنجش میزان پیشرفت فردی از دیدگاه روانشناسی مثبت (شناخت عوامل توسعه و موانع پیشرفت فردی) که توسط بخش آموزش و پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان در تاریخ 1403/02/18 برگزار گردید به شرح زیر می باشد:
توسعه فردی ما انسان‌ها در ذات خود تمایل به رشد داریم و می‌خواهیم زندگی خود را بهبود ببخشیم، ثروت بیشتری به دست بیاوریم، تناسب اندام و سلامتی بهتری داشته باشیم، روابط فردی و اجتماعی موثرتری را با سایر افراد زندگی‌مان بسازیم اما نکته اینجاست که به شکل دقیق نمی‌دانیم چگونه باید این کارها را انجام دهیم. توسعه فردی، راهی است برای رسیدن به آرزوها و آمالی که ممکن است فراموششان کرده باشیم. ما در این مقاله سعی داریم تا برترین و مهم‌ترین نکاتی را که هر فردی برای رشد و توسعه و بالا بردن کیفیت زندگی‌اش به آن احتیاج دارد با شما در میان بگذاریم، مقوله‌ای که به‌طور کلی تحت عنوان توسعه فردی یا رشد فردی شناخته می‌شود. توسعه فردی در گذشته برخی از مهم‌ترین مذاهب مانند ادیان ابراهیمی یا مذاهب هندی و همچنین فیلسوفان معاصرتر، از چیزهایی مانند عبادات، نوشتن، موسیقی‌ها و همخوانی‌های معنوی یا حتی ورزش استفاده کرده‌اند تا از این طریق کیفیت زندگی افراد را ارتقا دهند. میشل فوکو در کتاب مراقبت از خویشتن از تکنیکی با نام اپیملیا epimelia یاد می‌کند که در رم و یونان باستان برای داشتن زندگی بهتر توصیه می‌شده است. در این تکنیک نکاتی در باب تغذیه سالم، تمرینات جسمانی، خودداری از عمل جنسی، تفکر، عبادت و اقرار توصیه می‌شده است؛ تکنیک‌هایی که بسیاری از آن‌ها در سنت مسیحیت همچنان باقی مانده است. در آسیای شرقی هم تکنیک‌های جالبی برای بهبود و رشد فردی استفاده می‌شده است. یی وشو و تای چی چوآن از تکنیک‌های باستانی چینی بودند که با تمرین تنفس و تمرین کنترل انرژی، مراقبه و هنرهای رزمی در کنار طب سنتی چینی مثل ماساژ و طب سوزنی برای بهبود زندگی افراد استفاده می‌شده‌اند. نکته جالب آنکه آموزه‌های دو تن از فیلسوفان باستانی مانند ارسطو و کنفسیوس امروزه نقش مهمی در توسعه فردی قرن 21 ایفا می‌کنند، که یکی متعلق به سنت غربی و دیگر متعلق به سنت شرق دور است. هند و سنت‌های باستانی هند همچون یوگا و مراقبه و تکنیک‌های تنفس هم هدفی جز ارتقاء زندگی پیروان خود نداشتند هم‌ترین بخش توسعه فردیرسیدن به شناخت از خود و در مرحله بعد شناخت استعدادها و توانایی و شکوفا کردن آن‌ها و رسیدن به بهترین ورژن از خود است. توسعه فردی، چیزی نیست که دوره خاصی از زندگی را شامل شود، توسعه فردی، مهارتی است که در سراسر زندگی افراد کاربرد دارد و به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک می‌کند. درست است که این مهارت شامل خودیاری یا self-help هم می‌شود اما محدود به آن نیست و دایره وسیع‌تری از مهارت‌ها را دربرمی‌گیرد. توسعه فردی شامل بخش‌های زیادی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش شناخت از خود، بهبود مهارت‌ها و یادگیری‌های جدید، شناخت استعدادها ونقاط قوت، پیشرفت در زمینه شغلی، شناخت توانایی‌های بالقوه، بهبود سبک زندگی و بالاتر بردن کیفیت زندگی، بهبود مدیریت زمان، ارتقای سلامتی، بالا بردن وضعیت ثروت و جایگاه اجتماعی، رسیدن به آرزوها و خواست‌های قلبی، بهتر شدن روابط اجتماعی و بالابردن هوش هیجانی، رشد و توسعه هویت معنوی اشاره کرد. توسعه فردی علاوه بر اینکه یک روش برای بهبود زندگی افراد است، به عنوان یک صنعت روبه رشد هم در جهان حضور دارد و بخش‌های مختلفی را به خود اختصاص داده که همه آن‌ها تاثیراتی بر بهبود بخش‌هایی از زندگی انسان دارند. در کنار آموزش و یادگیری، کوچینگ، منتورینگ و مشاوره صنعت‌های دیگری همچون تناسب اندام، تقویت حافظه، زیبایی یا حتی آموختن مهارت‌هایی مانند یوگا، مراقبه و اصلاح سبک زندگی زیر مجموعه این صنعت گسترده می‌شود.
تاریخ:
1403/02/31
تعداد بازدید:
1061
منبع:
Powered by DorsaPortal